PRZEZNACZENIE:
Wieloskładnikowy analizator spalin AI 9600 jest przyrządem pomiarowym do kontroli emisji spalin samochodów wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym w Stacjach Kontroli Pojazdów i w Warsztatach Diagnostycznych.
ZASADA DZIAŁANIA:
Pomiar stężenia gazów w spalinach samochodowych przy użyciu analizatora AI 9600 realizowany jest w oparciu o metodę absorpcji promieniowania podczerwonego (NDiR) dla CO, CO2, i HC zaś O2 i opcjonalnie NOx z wykorzystaniem ogniwa elektrochemicznego.
MOŻLIWOŚCI FUNKCJONALNE:
Pomiar
-Stężenia :CO, CO2, O2 [% obj.]; HC (C6H14) [ppm obj.];
-Nadmiar powietrza - współczynnik wyliczany programowo (niemianowany);
-Obroty silnika: obr. [min-1];
-Temperatura oleju: Tol [oC];
Wizualizacja wyników i komunikatów: alfanumeryczny wyświetlacz LCD;4 wiersze po 20 znaków; wysokość znaków - 12 mm
Drukowanie dokumentu końcowego pomiarów
- mikrodrukarka modułowa: Szerokość papieru - 57 mm; Wymienna kaseta z taśmą barwiącą.
Wprowadzanie danych z zewnętrznej klawiatury PC;
Transmisja danych do komputera PC łączem RS 232;
Akustyczna sygnalizacja: ważnych komunikatów i poleceń oraz działania przycisków;
Automatyczne odprowadzenie kondensatu;
Automatyczny test szczelności przy każdym załączeniu przyrządu do zasilania lub na życzenie;
Automatyczne zerowanie przed każdym pomiarem;
Automatyczny test pozostałości HC przed każdym pomiarem;
Automatyczna kontrola przepływu;
Automatyczna kalibracja O2;
Automatyczna kontrola stanu nagrzewania;
Automatyczna kalibracja gazowa (z menu serwisu);
Autozerowanie po 30 min. pracy;
Automatyczne przerwanie pracy ( pomiaru) przy braku postępu w pomiarach przez 10 min.;
Kontrola i sygnalizacja zużycia ogniwa O2;
Zegar - data, czas;
Sygnalizacja terminu następnej, okresowej kalibracji gazowej;
Kontrola statusowa błędów pracy i uszkodzeń przyrządu.
RODZAJE PRACY:
Pomiar ciągły diagnostyczny;
Kontrola emisji spalin silnika:
-Bez katalizatora
-Z katalizatorem:- w układzie nieregulowanym
- w układzie regulowanym
test układu regulacji pętli sondy lambda
DANE TECHNICZNE:
Czas nagrzewania 15 max.;
Wielkości mierzone Zakres Rozdzielczość Jedn.
CO 0..10 0,01 % obj.
CO2 0..20 0,1 % obj.
HC (C6H14) 0..20000 1 ppm obj.
O2 0..22 0,1 % obj.
Lambda 0..2 0,001
Obr. 60..16000 1 min-1
Toleju 0..150 1 C
Dokładność pomiaru:
IR: kl. 1 wg OIML R99
CO ± 0,06% obj. - jako błąd bezwzględny wskazań
CO2 ± 0,5 % obj. - lub 5 % jako błąd względny
HC ± 12 ppm obj. - wskazań ( który jest większy)
O2 ± 0,1 % obj. -
Toleju ± 5 OC
Obr. ± 1%
Przepływ
Qnom.: 80 L/min.
Qnom.: 110 L/min.
Czas odpowiedzi:
T (IR95): 15 s max.
T (O2:99,5): 60 s max.
Warunki pracy:
Temperatura otoczenia +5 OC do 40 OC
Wilgotność względna 90 % max.
Ciśnienie 900 do 1100 hPa
Zasilanie
Sieciowe 220 V AC (+10/-15)%, 50 ± 1 Hz
Akumulatorowe 12 V DC
Pobór mocy 40 VA max.
Wymiary 348x237x400 mm
Masa 10 kg
WYPOSAŻENIE:
Sonda poboru spalin (wąż giętki ze stali nierdzewnej 0,5 mb z przesuwna rękojeścią mocującą oraz 6 mb węża witonowego);
Sonda pomiaru temperatury oleju (0,7 mb);
Sonda pomiaru obrotów silnika (szczypcowa indukcyjna);
Klawiatura PC;
Przewody zasilania sieciowego i akumulatorowego;
Dokumentacja towarzysząca (instrukcja obsługi);
Materiały eksploatacyjne.
Opis pochodzi z ulotki informacyjnej RADIOTECHNIKA POLSKA
UWAGI
Często spotykany analizator.
Analizator wyposażony w komorę pomiarową IR firmy SENSORS AMB lub AMB II, pomiar tlenu ogniwem elektrochemicznym
Zakres wskazań:
Badany składnik |
Zakres pomiarowy |
Rozdzielczość |
CO |
0-10 % |
0,01 % |
CO2 |
0-20 % |
0,1 % |
HC |
0-20000ppm |
1 ppm |
O2 |
0-22 % |
0,01 % |
Kalibracja:
Co 186 dni. Niewykonanie kalibracji blokuje analizator
Dostęp do funkcji serwisowych:
Zabezpieczony
Sprzedaż:
Analizator nie może być wprowadzany do obrotu. Możliwy obrót wtórny.
Serwis urządzeń:
DOLNY ŚLĄSK - MOTOELEKTRON-Wrocław
- RADIOTECHNIKA-Wrocław
POMORZE - AUTO-ELEKTRO-TEST Szczecinek
- TAPUL Szczecin
WIELKOPOLSKA - serwis firmy HAIK-Swarzedz
PODLASIE - Czeszel Białystok
Podstawa dystrybucji na terenie RP
Zatwierdzenie typu Głównego Urzędu Miar nr 366/96 z dnia 28 maja 1996 ważne z późniejszymi zmianami do 31 marca 2004. Klasa dokładności I
Atest Instytutu Transportu Samochodowego nr 408/96 ważny do 30.06.1999 oraz certyfikaty Z/15/147/99 ważny do 30.06.2002 oraz Z/15/67/02 ważny do 30.06.2005
DOKUMENTY DO POBRANIA
Zatwierdzenie typu GUM | |
Atest /certyfikat ITS |
408/96 |
Instrukcja obsługi |
AI 9600 |
Zgłaszając do legalizacji urządzenie należy dostarczyć analizator i sondę spalin.
Zaleca się zabranie kopii porzedniego świadectwa legalizacji lub uwierzytelnienia.